Az igazság pedig ez: nyomorultaknak kell lennünk, és azok is vagyunk. Arthur Schopenhauer
A mottĂłban szereplĹ‘ „igazság” meglehetĹ‘sen korszerűtlennek tűnik fel manapság. Egy dekadens kor szĂĽlötte, amikor az Ă©rtelmisĂ©g „vevĹ‘ volt” a világfájdalomra, Ă©s Schopenhauer olyan Ărásokkal lehetett emblematikus figurája a „zeitgeist”-nek (a romantikus nĂ©met filozĂłfia alkotta fogalom: korszellem, egy kor általános intellektuális, morális Ă©s kulturális közĂ©rzete ), mint Az Ă©let semmisĂ©gĂ©rĹ‘l Ă©s gyötrelmĂ©rĹ‘l cĂmű. Hol vagyunk már ettĹ‘l?! A dekadencia hedonizmusba váltott át, nem felszámolva, meghaladva, inkább csak maszkĂrozva, álcázva az ĂĽressĂ©g alapĂ©lmĂ©nyĂ©t. Az Ă©letet szenvedĂ©sfolyamkĂ©nt felfogĂł schopenhauerizmust felváltotta a „Be happy!” Ă©s a „Keep smiling!” attitűd.
Mindenesetre, több jel mutat arra, hogy a „felhĹ‘tlen boldogságot” preferálĂł mai nyugati társadalmak polgárai egyre boldogtalanabbak. Pedig kinyilvánĂtott vágyaik megvalĂłsulni látszanak. Az anyagi javak egyre nagyobb bĹ‘sĂ©gben állnak rendelkezĂ©sre. Ezek gyarapĂtásában látta Ă©s látja Ă©letĂ©nek Ă©rtelmĂ©t – divatos kifejezĂ©ssel –, Ă©letĂ©nek legfĹ‘bb projektumát civilizáciĂłnk embere. De paradox mĂłdon a materiális bĹ‘sĂ©g mintha egyre nagyobb lelki kielĂ©gĂĽletlensĂ©get termelne. A szomorĂşság, a kedvetlensĂ©g, a cĂ©ltalanság, az Ă©rtelmetlensĂ©g, az otthontalanság Ă©letĂ©rzĂ©se járványos mĂ©reteket öltött.
Egyelőre azonban a válasz erre a problémára nem a Nyugat modern folyamatainak újragondolása, a modern projektum újratervezése, hanem a reménytelenséget okozó konstelláció továbberőltetéseként: a szomorúság medikalizálása.
E megoldási kĂsĂ©rlet elsĹ‘ mozzanata a verbális, nyelvi elĹ‘kĂ©szĂtĂ©s.
„Amikor minden tĂşlságosan összetettĂ© válik, akkor megjelenik egy paranoid tĂpusĂş válaszhoz valĂł visszahátrálás, amelynek lĂ©nyege az összetettsĂ©g tagadása.”1 A paranoid szemĂ©ly egyetlen Ăşgynevezett tĂ©ves eszmĂ©re vezeti vissza Ă©letĂ©nek minden problĂ©máját. És noha nĂ©melyek közĂĽlĂĽk elmeosztályhoz kötve töltik Ă©letĂĽk java rĂ©szĂ©t, mások azonban nagyon hatásos elmĂ©letekkel veszik rá embertársaikat bizonyos Ă©letmĂłdok követĂ©sĂ©re. A kĂ©sĹ‘ modern társadalom polgára kĂĽlönösen fogadĂłkĂ©sz az Ă©letproblĂ©mák leegyszerűsĂtĂ©sĂ©re, a gyors megoldásokra, a „quick fix-re”. A lelki fájdalom sokszĂnűsĂ©ge Ăgy egyetlen Ă©rzĂ©sre, állapotra redukálĂłdik. Elhalványodnak, háttĂ©rbe szorulnak olyan „hangulatok”, mint a csalĂłdottság, a remĂ©nytelensĂ©g, a kedvtelensĂ©g, a bánat, a kĂ©tsĂ©gbeesĂ©s, Ă©s helyĂĽket mindent legyűrĹ‘ orvosi kĂ©pletkĂ©nt a depressziĂł veszi át. IllusztráciĂłnkban a Rolling Stones „Fesd feketĂ©re!” dala talán csak egy hangulati szĂnt jelenĂt meg „az Ă©let fekete” metaforával, a legmĂ©lyebb szomorĂşságot, ahol minden egyöntetűen sötĂ©ttĂ© válik. De mintha ez a szĂn onnan a mĂ©lybĹ‘l kiindulva tovaterjedne, Ă©s a társadalmi szĂntĂ©ren a depressziĂł fogalmában magába olvasztaná az összes rossz hangulat árnyalatait. Ha nem örĂĽlĂĽnk, akkor „depik” vagyunk, a többi kifejezĂ©s csak szĂłcsĂ©plĂ©s, velĂĽk nem jutunk közelebb – vĂ©lik sokan – a megoldáshoz, rossz kedvĂĽnk felszámolásához. Mert megoldásnak lenni kell...
Â