Meg kell állapĂtanunk tehát, hogy nem vagyunk teljesen szabadok szerepeink kiválasztásában. Társadalmi Ă©s kulturális normák határolják be autonĂłmiánkat. Bizonyos tekintetben rabjai vagyunk annak a társadalomnak, kultĂşrának Ă©s annak a törtĂ©neti korszaknak, amelyben Ă©lĂĽnk. És ez nemcsak a hagyományos kultĂşrákra igaz. ĂśnnepelhetjĂĽk ugyan a mai modern Ă©s posztmodern szabadságunkat, de a jelenkori kultĂşrák Ă©s szubkultĂşrák is korlátozzák mindannyiunk szabadságát, Ă©s csak bizonyos magatartásformákat engednek meg, nekĂĽnk.
Azt jelenti-e mindez, vĂ©gĂĽl is, hogy becsapjuk önmagunkat akkor, amikor azt hisszĂĽk, szabadon alakĂthatjuk Ă©nĂĽnket? Azt jelenti-e ez, hogy valĂłjában bábukĂ©nt rángatnak minket láthatatlan erĹ‘k Ă©s ellenállhatatlan rutinok? És lehetsĂ©ges-e az, hogy, amikor reggel Ă©s a nap folyamán alakĂtjuk Ă©pĂtjĂĽk, vĂ©djĂĽk Ă©nĂĽnket, akkor akarva-akaratlanul nem teszĂĽnk mást, mint szinte bĂ©nultan követjĂĽk társadalmi környezetĂĽnk szemĂ©lytelen rutinjait Ă©s automatizmusait?
Az is lehetséges, hogy öntudatlanul éppen erre törekszünk. Emberi lényként szorongva iparkodunk megtalálni helyünket és békénket egy emberi közösségben, és ez az igyekezet arra késztethet bennünket, hogy próbáljunk beleidomulni azokba az öntőformákba, amelyeket e közösség bocsát rendelkezésünkre. Az excentrikus és konformista magatartás végletei között egyáltalában nem könnyű feladat egyensúlyt találni személyes autonómiánk és a közösségi lény státusa között.
--- Ha jól emlékszem Hankiss Elemértől van a gondolat. ---
Amikor a korábban feltett kérdésre MIÉRT (ti. miért tört ketté az életem egyik percről a másikra ilyen látványosan) keresem a választ, szociológiai tanulmányaimból tegnap Durkheim jutott eszembe, aki bevezette az anómia fogalmát.
Görög kifejezés, jelentése kb. „meg nem felelés” : a modern társadalmakban tapasztalható jelenség, amelyben a hagyományos normák és szabályok úgy lazulnak föl, hogy nem képződnek helyettük újak, és a társadalmii élet egy adott területén a szabályok nem világos volta miatt elvesztik a társadalmii normák befolyásukat az egyének viselkedésére. Több deviáns viselkedésformára (pl. az öngyilkosságra) való hajlam hátterében álló társadalmii tényezők egyike lehet.
(Például: Kiss Endre: Merre tart a magyar társadalom, avagy dzsungel törvények nélkül: A magyar társadalomban a hetvenes-nyolcvanas évekre elhatalmasodott egy fajta, Emil Durkheim értelmében vett ANÓMIA, a társadalmi normák szétesése a társadalom életében. „)
A társadalmi szintű anĂłmia a szemĂ©lyisĂ©gek elbizonytalanodásához, a szĂĽksĂ©ges mindennapi rutinok elvesztĂ©sĂ©hez vezethet. SzociolĂłgiai megközelĂtĂ©sben talán igaz az a megállapĂtás, hogy a mai pszichiátriai betegsĂ©gek egy jelentĹ‘s rĂ©sze oda is visszavezethetĹ‘, hogy az adott egyĂ©n(ek) az alakulĂł vagy hiányzĂł Ăşj normákkal nem tudnak azonosulni ezĂ©rt nem kĂ©pesek a társadalom aktĂv tagjává sem lenni. Az egyĂ©n rĂ©szĂ©rĹ‘l számtalan megoldás vetĹ‘dhet fel (a legszĂ©lsĹ‘sĂ©gesebb devianciátĂłl a teljes visszahĂşzĂłdásig), a szemĂ©lyisĂ©gjegyek határozzák meg döntĹ‘en, hogy melyiket „hagyja” Ă©rvĂ©nyesĂĽlni.
A jelenlegi társadalmi normahiány, a fogalmak tartalmának Ăşjra Ă©s Ăşjra magyarázása (pl. mi jelent hazugságot, mi Ă©s mennyiben mĂ©rhetĹ‘ mĂ©g elfogadott cselekvĂ©snek; melyek azok a társadalmi rĂ©tegek, amelyek Ă©lhetnek a határvonal meghĂşzásával), vĂ©lemĂ©nyem szerint ennek a társadalmi anĂłmiának a jelenlĂ©tĂ©t igazolják. A rendszerváltás idejĂ©n egy generáciĂłs „szabadult ki” a megszokott, szocializáciĂłja során elsajátĂtott normarendszerĂ©bĹ‘l ( pĂ©ldául a a mĂ©dia által közvetĂtett nagy szabadságok lehetĹ‘sĂ©gĂ©vel, nyugati minták másolására valĂł kĂ©sztetĂ©ssel), de elmaradt az a „megtisztulási” folyamat, a demokratikus Ă©rtĂ©kek átadása, amelyre Ă©pĂtkezve egy Ăşj moralitás, mindenki számára elfogadott társadalmi rend alakult volna ki. A fel nem dolgozott kĂ©rdĂ©sek, a hirtelen változások szĂ©lsĹ‘sĂ©ges megoldások felĂ© (is) vezettĂ©k az embereket, ezĂ©rt nĹ‘tt megolyan hirtelen a deviancia számos formája Magyarországon.
Talán ez is igazolja a saját esetemben azt az érzést, hogy egész egyszerűen nem tudom teljességében ennek a mai társadalomnak a tagjának érezni magam; a régi értékrendemmel ellentétes szabályoknak kellene megfelelni, ami ellen csak a visszahúzódással és a „nincs helyem ebben a világban” érzéssel tudok reagálni.