Ma egy volt tanĂtványomtĂłl kaptam hozzászĂłlást. Megmelengette a szĂvemet. Feltűntek elĹ‘ttem azok a kĂ©pek, amelyeket tanárkĂ©nt rögzĂtettem magamban. Nagyon szerettem tanĂtani. Az volt az Ă©letem, a mindenem. A fáradtság mellett nagyon sok örömet, megelĂ©gedettsĂ©get Ă©reztem, a kudarc csak az utolsĂł kĂ©t Ă©vben Ă©rt el. MiĂ©rt?18 Ă©vet tanĂtottam, a legkisebbektĹ‘l (közĂ©pfokon) a legnagyobbakig. Magyar, törtĂ©nelem Ă©s társadalomismeret keretein belĂĽl szociolĂłgiát tanĂtottam. Az Ă©vek tĂşlnyomĂł többsĂ©gĂ©t szakmunkásiskolában Ă©s közĂ©piskolai osztályokban töltöttem Ă©s nem csalĂłdtam. Nem csalĂłdtam annak ellenĂ©re, hogy sokat követeltem Ă©s szigorĂş voltam (de remĂ©lem, hogy következetes). A tanĂtványaim a munkatársaim voltak. EgyenlĹ‘ rangĂşak abban, hogy a munkában egymásra voltunk utalva: hiszen Ĺ‘k nem jutottak elĹ‘re az Ă©n segĂtsĂ©gem nĂ©lkĂĽl, nekem viszont a másnapokhoz az Ĺ‘ tudásuk Ă©s szeretetĂĽk adott erĹ‘t. Mivel nem nĂ©ztem Ă©s kezeltem le Ĺ‘ket, a tiszteletet sohasem kellett kĂĽlön kivĂvni, hanem termĂ©szetes Ăşton megkaptam. Nem kellett fegyelmeznem Ă©s nem a "fásĂtás" volt az Ă©rdekem, hanem a tudás megszerzĂ©se.Szeretet vett körĂĽl Ă©s Ă©n ebben az Ă©rzĂ©sben fĂĽrödtem nap mint nap, egy teljesen elzárt kĂĽlön világban Ă©ltem, ahova nem jutott el a sok mindennapi mocsok. Idilli volt, hiszen azt csináltam amit szerettem Ă©s ráadásul ezĂ©rt mĂ©g engem is szerettek.
Igaz ez az utolsĂł kĂ©t Ă©vig. Akkor kĂ©t olyan osztályom volt, ahol nem működtek az addigi elveim, ahova ostorral kellett volna bemenni, hogy rendet lehessen tartani Ă©s ahol a szeretetet a gyengesĂ©g jelĂ©nek tartották. Nem haragudtam rájuk, csak nem Ă©rtettem miĂ©rt törtĂ©nik mindez. Nem Ă©rtettem mindaddig, ameddig nem törtem szĂ©t azt a burkot, ami a világtĂłl vĂ©dett. CsalĂłdások Ă©s kiábrándulások 24 hĂłnapja volt ez, Ă©s a tehetetlensĂ©gĂ©, mert más mĂłdszerhez nem tudtam folyamodni, mert az már nem Ă©n lettem volna. Akkor, 35 Ă©vesen Ăşgy Ă©reztem, hogy váltanom kell, addig kell felállni Ă©s máshoz kezdeni, ameddig az emlĂ©kek szĂ©pek maradnak, amibĹ‘l kĂ©sĹ‘bb erĹ‘t lehet merĂteni.
Mindenki megdöbbenten állt az elhatározásom elĹ‘tt, hiszen az Ĺ‘ szemĂĽkben egy sikeres tanár egyik naprĂłl a másikra hátat fordĂtott a hivatásának Ă©s álláshirdetĂ©seket böngĂ©szve valami Ăşjat keresett önmagának. VĂ©gĂĽl az egyik minisztĂ©riumban helyezkedtem el egyszerű köztisztviselĹ‘kĂ©nt Ă©s a betegsĂ©gemig itt dolgoztam. Hogy mennyire szerettem ezt a munkámat is, azt az bizonyĂtja, hogy másfĂ©l Ă©v alatt a fĹ‘osztály helyettes vezetĹ‘i beosztásáig "vittem", ebbĹ‘l a pozĂciĂłbĂłl rokkantosĂtottak.
Ma már tudom, illetve, Ăgy vĂ©lem, hogy tudom, mi okozta a tanĂtásban a hullámvölgyet Ă©s a kiábrándulást. KĂ©t dolognak volt köszönhetĹ‘. Az egyik ok a durkheimi Ă©rtelemben vett társadalmi anĂłmia megjelenĂ©se (amitĹ‘l a rĂłzsaszĂn világom elzárt engem), aminek következtĂ©ben egy olyan generáciĂł kerĂĽlt az iskolák padjába, akiknek nem működtek világos szabályok, amelyek vezĂ©relhettĂ©k volna viselkedĂ©sĂĽket, akik már nem fogadták el a normákat, a magatartásukat szinte semmi nem szabályozta (feltehetĹ‘en a szĂĽlĹ‘i háttĂ©r Ă©lte át az elsĹ‘ hullámot). A másik ok pedig a kitágult világ Ă©s az iskola háttĂ©rbe szorulása, azaz a mindennapok rĂ©szĂ©vĂ© vált az internet, a leckĂ©ket össze lehetett ollĂłzni,az olvasásra, tanulásra már nem jutott idĹ‘ Ă©s energia, mert mindent elvitt a szörfözĂ©s Ă©s a játĂ©k, a netes közössĂ©gek nem az iskola fontosságát hangsĂşlyozták (elsĹ‘sorban).
Nem bántam meg, hogy idĹ‘ben váltottam, Ăgy mindenfajta keserűsĂ©g nĂ©lkĂĽl tudok arra a 18 Ă©vre visszagondolni Ă©s az enyĂ©m a legnagyobb rĂłzsaszĂn világ!